TEHTÄVÄ 2

Turvallisesti verkossa

Verkkoympäristöt ja sosiaalinen media ovat täynnä visuaalisia elementtejä, näyttäviä kuvia ja videoita. Myös äänikirjojen ja podcastien suosio on kasvanut. Tämä kaikki kertoo siitä, että videoiden, kuvien ja äänen käyttö näyttelee entistä suurempaa roolia myös työelämässä tulevaisuudessa. Ohjeita ei anneta enää niinkään paperille printattuna, vaan ne ovat usein esimerkiksi video-, kuva- tai äänimuodossa.

Tänä päivänä erilaisista video-, kuva- ja äänityökaluista on tehty hyvin helppokäyttöisiä, joten monipuolisten mediasisältöjen luominen onnistuu vaivattomasti vaikka oman älypuhelimen avulla. Valitettavasti tällä kaikella on myös kääntöpuolensa: verkossa on helppo kopioida, varastaa ja huijata sekä aiheuttaa mielipahaa monin eri tavoin.

Tunnistatko ikävät verkkoilmiöt?

Lämmittelyharjoitus

Testaa oheisen leikkimielisen testin avulla, tiedätkö, mitä sanat grooming, vihapuhe, kunnianloukkaus, plagiointi ja identiteettivarkaus tarkoittavat.

Muista testin lopuksi katsoa oikeat vastaukset! Oikeat vastaukset näet vasta, kun olet tehnyt testin loppuun ja vastannut kaikkiin kysymyksiin.

Toimintaohjeet rikokseen törmänneelle toverille

Itsenäinen tuottamistehtävä

Millaisen visuaalisen toimintaohjeen tekisit verkossa rikolliseen tai haitalliseen toimintaan törmänneelle nuorelle? Mieti asiaa etenkin oman ammattialasi näkökulmasta: minkälaisia haitallisia tai rikollisia asioita alalla työskentelevä (tai alaa opiskeleva) nuori voi verkossa/somessa mahdollisesti kohdata?

Suunnittele ohjeet videoksi tai kuvasarjaksi. Tehtävän voi tehdä myös pareittain.

  1. Mieti ensiksi tilanne, johon toimintaohjeet laadit. Alla esimerkkejä:
    Nettikiusaaminen
    Nettihäirintä (esim. ahdistelevat ehdotukset ja seksuaalissävytteiset viestit)
    – Yksityiselämää loukkaavan tiedon levittäminen
    Identiteettivarkaus
    Nettihuijaus
    – Uhkailu
    – Rikolliseen sisältöön (esim. väkivaltaan yllyttävään) törmääminen verkossa
    Syrjintä
    Tietoturvaloukkaus
    Vihapuhe
  2. Mieti tämän jälkeen, miten ja missä muodossa ohjeet laadit. Jos teet videon, kuvaa video niin, ettei sinun tarvitsee selittää mitään. Vältä siis puhumista. Vinkki! Apua, tukea ja ideoita tehtävän tekoon löydät Nuoren digiturvataidot -materiaalista sekä Rikosuhripäivystys RIKUn sivuilta.
  3. Tee lyhyt ja yksinkertainen kuvakäsikirjoitus videollesi/kuvasarjallesi. Voit käyttää suunnittelusi tukena alla olevaa suunnittelupaperia.

    Ohjeita Suunnittelupaperin käyttöön (alla)

    Suunnittelupaperia (alla) klikkaamalla pääset kirjoittamaan ruudukoihin. Jos kuitenkin haluat tallentaa kirjoittamasi tekstin, tulee sinun ensiksi ladata kuvatiedosto (PDF) koneellesi. Avaa tämän jälkeen tiedosto koneellasi ja kirjoita ruudukkoihin. Lopuksi tallenna tiedosto.

    Voit ladata Suunnittelupaperista vuorovaikutteisen (eli version, johon pystyt kirjoittamaan) tai tulostettavan version.  Suunnittelupaperin eri versioiden latauslinkit löytyvät Sunnittelupaperin alta.

SUUNNITTELUPAPERI

Palauta tehtävä opettajallesi/ohjaajallesi sovitusti.

Sopikaa opettajan/ohjaajan kanssa erikseen, toteutatteko suunnitelmanne ja milloin sen mahdollisesti teette.

Materiaali on tuotettu Mediakasvatusseuran Monilukutaitoa vahvistamassa -hankkeessa, joka on rahoitettu Opetushallituksen Lukuliike-ohjelmasta.

© Copyright - Mediakasvatusseura ry - Toimintaa tukee opetus- ja kulttuuriministeriö. Powered by jannelahtela.fi