Strategia 2022–2025 määrittää vuoden 2023 toimintasuunnitelmaa
Mediakasvatusseuran visio ja missio, arvot, strategiset painopisteet sekä tavoitteet tuleville vuosille on määritelty järjestön strategiassa 2022–2025. Mediakasvatusseuran toiminta vuonna 2023 noudattelee nelivuotisstrategian linjauksia ja tavoitteita.
Mikä Mediakasvatusseura?
Mediakasvatusseura ry on vuonna 2005 perustettu mediakasvatuksen asiantuntijajärjestö ja valtakunnallinen nuorisoalan järjestö, jonka pääkohderyhmä ovat mediakasvatuksen ammattilaiset.
Missiomme mukaisesti tuemme mediataitojen edistämistä, jotta lapset nuoret tai muut mediataidoiltaan erityisen haavoittuvassa asemassa olevat ihmiset voisivat toimia ja vaikuttaa yhteiskunnassa sekä voida hyvin media-arjessa.
Järjestön identiteetti
Mediakasvatusseuralla on oma uniikki identiteettinsä mediakasvatusta edistävien toimijoiden joukossa. Identiteettimme perustan muodostavat:
- käytännön ja tutkimuksen yhdistäminen
- erityisesti lasten ja nuorten mediataitojen, toimijuuden ja osallisuuden vahvistaminen media-arjessa
- lasten ja nuorten kanssa toimivien ammattilaisten mediakasvatusosaamisen vahvistaminen
- mediankäytön hyvinvointinäkökulma
- eteenpäin katsova ja kehittämismyönteinen asenne.
Hallitus
Mediakasvatusseuran hallitukseen kuuluu vuosikokouksessa valitut puheenjohtaja, 4–6 varsinaista jäsentä sekä 3–5 varajäsentä. Hallituksen jäsenet edustavat lapsi- ja nuorisotyötä, opetusalaa, yliopistoja, kirjastoa, järjestöjä sekä media-alaa. Hallituksen jäsenten valinnassa huomioidaan myös alueellinen edustavuus sekä seuran kaksikielisyys.
Henkilöstö
Mediakasvatusseurassa työskentelee kaksi vakituista työntekijää: toiminnanjohtaja sekä mediakasvatuksen ja viestinnän asiantuntija. Toimintavuoden 2023 aikana järjestössä työskentelee lisäksi kolmesta neljään hanketyöntekijää toteutuvista hankkeista riippuen.
Mediakasvatusseuran jäsenistö
Mediakasvatusseuralla on yli 200 henkilö- ja opiskelijajäsentä sekä yli neljäkymmentä yhteisöjäsentä. Jäsenistöön kuuluu muun muassa merkittäviä lapsi- ja nuorisojärjestöjä, media-, kulttuuri- ja taidealan järjestöjä, tutkimusyhteisöjä sekä oppilaitoksia, jotka edistävät tahoillaan monipuolisesti lasten ja nuorten hyvinvointia, mediakasvatusta sekä osallistavaa ja turvallista mediakulttuuria.
Mediakasvatusseura järjestää yhteisöjäsenistölleen säännöllisesti tapaamisia ja koulutuksia, tiedottaa mediakasvatusta koskevista lainvalmisteluista ja toimii yhteisöjäsenistön äänitorvena yhteisessä vaikuttamistyössä mediakasvatuksen vaikuttavuuden edistämiseksi Suomessa.
Mitä teemme?
Mediakasvatusseura toimii mediakasvatuksen valtakunnallisena kehittäjänä ja asiantuntijana. Nostamme esiin ajankohtaisia mediakasvatukseen liittyviä teemoja ja yhdistämme mediakasvatuksesta kiinnostuneita toimijoita. Keskitymme erityisesti lasten ja nuorten mediataitojen, osallisuuden ja toimijuuden tukemiseen ja vahvistamiseen.
Työmme käytännössä
- Tuotamme ja tarjoamme tutkittuun tietoon perustuvaa koulutusta, materiaaleja ja ajankohtaista tietoa mediakasvatuksesta.
- Seuraamme muuttuvaa mediaympäristöä ja teemme uusia avauksia mediakasvatuksen kehittämiseksi.
- Nostamme esille ajankohtaista tietoa, osaamista ja hyviä käytäntöjä.
- Teemme vaikuttamistyötä mediakasvatuksen edistämiseksi.
- Teemme hanke- ja sidosryhmäyhteistyötä mediakasvatuksesta kiinnostuneiden organisaatioiden ja ammattilaisten kanssa.
Työtämme raamittavat nuorisolaki, valtakunnallinen nuorisotyön ja -politiikan ohjelma VANUPO 2020–2023, kansalliset mediakasvatuslinjaukset, hallitusohjelma ja kansallinen lapsistrategia sekä kestävän kehityksen tavoitteet.
Nuorisolain tavoitteiden mukaisesti edistämme Mediakasvatusseuran toiminnassa nuorten osallisuutta, toimijuutta ja vaikuttamismahdollisuuksia, tuemme nuorten kasvua ja yhteisöllisyyttä sekä nuorten harrastamista ja kansalaisyhteiskunnassa toimimista, vahvistamme nuorten yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa sekä parannamme nuorten kasvu- ja elinoloja. Teemme sektorirajat ylittävää yhteistyötä sekä huomioimme toiminnassamme moninaisuuden ja kestävän kehityksen periaatteet.
Tuemme toiminnallamme opetus- ja kulttuuriministeriön kansallisten mediakasvatuslinjausten ja Uudet lukutaidot -kehittämisohjelman tavoitteiden toteutumista kehittämällä kattavaa, laadukasta ja systemaattista mediakasvatusta Suomessa. Seuraamme tiiviisti mediaympäristössä tapahtuvia nopeita muutoksia, jotta voimme tuottaa kohderyhmällemme ajankohtaisia ja relevantteja palveluita.
Tavoitteet vuodelle 2023
Toimintavuonna 2023 työtämme viitoittaa Mediakasvatusseuran strategia vuosille 2022–2025. Strategiasta johdetut tavoitteet ovat yhtä toimintavuotta laajempia kokonaisuuksia.
Panostamme toimintavuoden aikana nuorten osallisuuden kasvattamiseen Mediakasvatusseuran toiminnassa ja mediakasvatuksen kentällä. Pääsääntöisesti vahvistamme nuorten kanssa toimivien ammattilaisten osaamista ja vahvistamme nuorten osallisuutta näiden ammattilaisten kautta. Lisäksi pyrimme löytämään ja kehittämään uusia tapoja kuulla nuorten ääntä.
Tuotamme ja tarjoamme jäsenistölle ja nuoria kohtaaville ammattilaisille tutkimukseen perustuvaa ajankohtaista tietoa ja koulutusta mediakasvatuksesta, innostavia kohtaamisia sekä välineitä teemojen edistämiseksi.
Tulevana toimintavuotena tuemme nuorten hyvinvointia edistämällä nuorten digitaalista hyvinvointia ja mediataitoja arjessa. Käsittelemme erityisesti inklusiivisen ja kulttuurisensitiivisen mediakasvatuksen teemoja. Vaalivuonna keskeistä ovat myös aktiiviseen kansalaisuuteen ja mediataitoihin liittyvät kysymykset sekä niiden vaikutus nuorten osallisuuteen ja demokratiaan.
TAVOITE 1
Nuorten mediataidot vahvistuvat ja hyvinvointi lisääntyy media-arjessa.
Tuemme nuorten osallisuutta, toimijuutta yhteiskunnassa ja hyvinvointia media-arjessa vahvistamalla heidän sekä nuoria kohtaavien kasvattajien digihyvinvointi- ja mediakasvatusosaamista. Tuomme nuorten ääntä kuuluviin osallistamalla heitä toimintaamme sekä tunnistamalla nuorten tapoja osallistua mediakulttuuriin.
Tavoitteen 1 toteutussuunnitelma
- Nuorten osallisuutta ja yhteiskuntaan osallistumista tuetaan mediataitoja vahvistamalla nuorten moninaisuus huomioiden.
- Seuraamme nuorten ajankohtaisia media-arjen ilmiöitä, mediakulttuureja ja digihyvinvointiin liittyviä teemoja. Nostamme nuorten media-arjesta käytävään keskusteluun positiivisia näkökulmia, mutta uskallamme käsitellä myös niiden varjopuolia.
- Kuulemme nuorten näkökulmia ja moninaista ääntä mediakulttuureista ja media-arjen ilmiöistä käytävässä keskustelussa.
- Vahvistamme nuoria kohtaavien ammattilaisten digihyvinvointi- ja mediakasvatusosaamista
- Nuorten osallisuus Mediakasvatusseuran toiminnassa lisääntyy.
TAVOITE 2
Mediakasvatusseura on ajankohtaisen mediakasvatustiedon ja laadukkaiden palvelujen tuottaja ja välittäjä.
Viestimme mediakasvatuksen ajankohtaisista tutkimuksista ja ilmiöistä sekä tuotamme koulutuksia, materiaalia ja muita asiantuntijapalveluita. Tuomme esiin moniäänistä ja inklusiivista mediakasvatusta sekä mahdollistamme kohtaamisia mediakasvatuksesta kiinnostuneille.
Tavoitteen 2 toteutussuunnitelma
- Viestimme mediakasvatuksen ajankohtaisista teemoista, tutkimuksista ja ilmiöistä monikanavaisesti. Välitämme tietoa Seuran yhteisöjäsenten, mediakasvatuksen toimijoiden ja sidosryhmien materiaaleista, tapahtumista ja julkaisuista.
- Materiaalimme ja viestintämme on saavutettavaa ja selväkielistä.
- Kehitämme mediakasvatuksen toimialaa. Mahdollistamme mediakasvatuksen toimijoiden kohtaamisia, toteutamme hankkeita sekä tuotamme koulutuksia, materiaaleja ja uusia palveluita.
- Tarjoamme mediakasvatuksen asiantuntijapalveluita. Osallistumme teemoihimme liittyviin tapahtumiin, verkostoihin ja ohjausryhmiin sekä pidämme asiantuntijapuheenvuoroja.
- Julkaisemme, koostamme ja jaamme ruotsinkielisiä mediakasvatusmateriaaleja.
TAVOITE 3
Mediakasvatusseuran toiminta on vaikuttavaa ja eteenpäin katsovaa.
Työmme perustuu tutkittuun ja luotettavaan tietoon sekä yhteistyölle laajan asiantuntijaverkoston kanssa. Tuomme esiin medialukutaidon merkitystä yhteiskunnassa ja osallistumme mediakasvatuksesta käytävään keskusteluun valtakunnallisesti. Kehitämme jatkuvasti työmme vaikuttavuuden arviointia ja seurantaa.
Tavoitteen 3 toteutussuunnitelma
- Toimintamme on valtakunnallista. Hyödynnämme digitaalisuuden mahdollisuuksia ja yhteistyöverkostoja, jotta tavoitamme myös uusia kohde- ja sidosryhmiä.
- Kehitämme tavoitteiden toteutumisen arviointia ja seurantaa. Hyödynnämme toiminnasta kerättyä tietoa Mediakasvatusseuran työn suunnittelussa ja suuntaamisessa.
- Perustamme työmme tutkitulle ja luotettavalle tiedolle. Teemme yhteistyötä korkeakoulujen, tutkimuslaitosten ja selvitystoimintaa harjoittavien organisaatioiden kanssa.
- Teemme asiantuntija- ja hankeyhteistyötä erilaisten sidosryhmien ja verkostojen kanssa. Olemme avoimia uudenlaisille kumppanuuksille.
- Teemme vaikuttamistyötä mediakasvatuksen edistämiseksi ja osallistumme mediakasvatuksesta käytävään keskusteluun.
TAVOITE 4
Mediakasvatusseuran toiminta ja resurssit ovat kestävällä pohjalla.
Toimintamme perustuu osaaviin ja työssään hyvinvoiviin ammattilaisiin ja asiantunteviin yhteistyökumppaneihin. Uuden oppiminen ja ammattitaidon ylläpitäminen ja kehittäminen on osa työtämme. Toimimme yhdenvertaisesti ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti.
Tavoitteen 4 toteutussuunnitelma
- Vahvistamme yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon huomioimista kaikessa toiminnassamme.
- Huomioimme toiminnassamme kestävän kehityksen periaatteet.
- Selvitämme uusia rahoituslähteitä ja kumppanuuksia resurssit, pitkäjänteisyys ja ajankohtaiset tarpeet huomioiden.
- Kehitämme työkulttuuria, etätyömahdollisuuksia, toimintatapoja ja työvälineitä jatkuvasti arjessa. Olemme valmiita kokeilemaan uutta, muuttamaan sitä mikä ei toimi ja vaalimaan toimivaa.
- Ylläpidämme työntekijöiden ammattitaitoa ja hyvää hallinto- ja johtamistapaa.
- Panostamme työntekijöiden hyvinvointiin sekä työssä jaksamiseen ja onnistumiseen. Huomioimme työntekijöiden erilaiset elämäntilanteet.
Toimintaympäristö ja tulevaisuus — Miksi mediakasvatusta tarvitaan juuri nyt?
Ilmastokriisi, koronapandemia, Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan – Elämme jatkuvien kriisien keskellä, jotka osuvat kovimmin jo valmiiksi heikommassa asemassa oleviin ihmisryhmiin. Selvityksissä on noussut huoli nuorten heikentyneestä hyvinvoinnista pitkittyneen koronapandemian myötä. Venäjän hyökkäyssodan myötä huoli on kasvanut entisestään, kun järkyttävät uutiskuvat ja haitallisten sisällöt ovat päätyneet hallitsemattomasti lasten ja nuorten silmien eteen. Epävakaassa maailmantilanteessa tarvitaan ihmisten omaa resilienssiä, kimmoisuutta, selviytymis- ja sopeutumiskykyä ennakoimattomissa tilanteissa. Medialukutaito on osa tätä resilienssiä, mikä suojaa lapsia ja nuoria (OPH Relisienssiä rakentamassa 2020).
Pienenä toimijana vahvuutemme on ketteryys ja kyky nopeaan reagointiin. Pyrimme jatkuvasti tunnistamaan mediakasvatuksen heikkoja signaaleja ja niitä mediataitoja, joita tulevaisuudessa tarvitaan. Maailmantilanne, kestävän tulevaisuuden kysymykset ja teknologian kehitys näkyvät myös mediakasvatuksen kentällä ja siinä, millaisia mediataitoja tietyssä ajassa on tärkeää korostaa.
Huoleen lasten ja nuorten hyvinvoinnin heikentymisestä olemme vastanneet muun muassa digihyvinvoinnin teemoilla, joita olemme käsitelleen moninaisesti toiminnassamme. Kuluneen vuoden aikana olemme tehneet myös uusia avauksia esimerkiksi tarkastelemalla median käyttöä ja teknologiateollisuutta kestävyyden näkökulmasta. Mikä on eettisesti, kulttuurisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää median ja teknologian käyttöä? Nuoret ovat omasta aloitteestaan tuoneet ympäristökysymykset sekä kestävän kehityksen näkökulmat osaksi nuorisopolitiikkaa ja nuorisotyötä (Nuorisobarometri, 2021) eikä näitä teemoja voi nuorisotyössä ohittaa.