TEKOÄLY MARKKINOINTIAPULAISENA

Tämä materiaalikokonaisuus sisältää videon ja itsenäisesti tehtävän, jossa suunnitellaan kohdennettu mainos kuvitteelliselle henkilölle sosiaaliseen mediaan. Tehtävässä opitaan pohtimaan ja ymmärtämään, miten tekoälyn avulla voidaan kohdistaa mainontaa tietyille ihmisille. Tehtävän voi suorittaa joko tietokoneella tai käsin. Aloittakaa katsomalla alla oleva video!

Lyhyesti tekoälyn datan keräämisestä

  • Tekoälyn avulla erilaiset sivustot ja sovellukset oppivat sinusta paljon, vaikket varsinaisesti kertoisi niille mitään.

  • Se, mitä teet sosiaalisessa mediassa, jättää jälkiä. Teknologia oppii nopeasti, kuka olet ja mistä pidät. Tätä tietoa voidaan käyttää mainonnassa, joka on suunnattu juuri sinulle.

  • Esimerkiksi kaupat saavat tekoälyltä apua markkinointiin ja tietävät, mitä asiakkaat mieluiten ostavat, ja näin ollen suuntaavat mainonnan juuri sinun tarpeisiisi sopiviksi. Näin saat sosiaalisen median profiileihin mainoksia tuotteista, jotka sopivat sinulle vaikkapa ikäsi, sukupuolesi, asuinpaikkasi ja mielenkiinnon kohteidesi perusteella.

Tehtävä: Tee oma kohdennettu mainos

Suunnittele kohdennettu mainos kuvitteellisesta tuotteesta sosiaaliseen mediaan. 

  1. Aloita valitsemmalla henkilö, jolle suunnittelet mainokset. Löydät kolme vaihtoehtoa esimerkkihenkilöistä näiden ohjeiden alta.
  2. Pohdi, minkä tuotteen hän haluaisi ostaa, ja suunnittele mainoksesta juuri hänelle houkutteleva kokonaisuus. Mainos voi olla tuotteen sijasta myös esimerkiksi kuvitteellinen firma, alennusmyynti, nettisivu, tapahtuma tai kurssi.
  3. Voit käyttää tehtävän tekemiseen tietokonetta ja tehtävään soveltuvaa suunnittelutyökalua (Canva, PowerPoint, tms.). Tehtävän voi toteuttaa myös paperille tai pahville, esimerkiksi piirtämällä tai leikkaamalla lehdistä kuvia ja tekstiä.

Jos kaipaat inspiraatiota tehtävän tekemiseen, rullaa henkilöiden alle ja löydät esimerkkimainoksen.

Henkilö 1.

Nainen, 18 vuotta

Opiskelee parturi-kampaajaksi

Omistaa lemmikkipuudelin

Harrastaa kuntosalilla käyntiä

On vieraillut viime aikoina kosmetiikka-aiheisilla nettisivuilla

On etsinyt hakukoneiden avulla tietoa hiusten kasvattamisesta sekä erilaisista luontaistuotteista ja ravintolisistä

Henkilö 2.

Mies, 27 vuotta

 LVI-alan yrittäjä

Omistaa moottoripyörän ja kultakaloja

Harrastaa ruuanlaittoa ja roolipelaamista

On vieraillut viime aikoina itämaista ruuanlaittoa koskevilla sivustoilla

On etsinyt tietoa hakusanoilla “muuttopalvelut Ruokolahti” ja “keittiöremontti”

Henkilö 3.

Nainen, 66 vuotta

Eläkkeellä

Matkustaa 3-4 kertaa vuodessa

Harrastaa uimista ja laskettelua

Laulaa kuorossa ja maalaa vesiväreillä

On etsinyt netistä tietoa hakusanoilla “ravintolat Torrevieja” sekä “samba alkeet”

Esimerkkimainos henkilölle 2.

Esimerkki tehtävän suoritustavasta. Siirtämällä hiiren kuvassa näkyvien palleroiden kohdalle näet selityksen siitä, millä perusteella mainos on suunnattu juuri henkilölle 2.

1
2
3
1

Henkilö 2. omistaa kultakaloja. Hän on todennäköisesti akvaariokaupan kohderyhmää.

2

Henkilö 2. on alle 30-vuotias. Hän kuuluu siihen ikäryhmään, jolle akvaariokauppa on suunnannut alennusmyyntinsä.

3

Henkilö 2. on etsinyt muuttopalveluita Ruokolahdelta. Hän saa mainoksia oman asuinympäristönsä alueelta.

Materiaalin tuottaja: Mediakasvatusseura
Julkaisuvuosi: 2024

© Copyright - Mediakasvatusseura ry - Toimintaa tukee opetus- ja kulttuuriministeriö. Powered by jannelahtela.fi