Tervetuloa Digitaalisen hyvinvoinnin Suomi -verkkoseminaariin

Miten edistämme tasapainoista digiarkea kotona, työssä ja koko yhteiskunnassa? Kenen tehtävä on pitää huolta suomalaisten digihyvinvoinnista?
Suomalaisten arki on muuttunut nopeasti teknologian täyttämäksi. Ihmisläheinen median käyttö vaatii uusia taitoja, normeja ja säätelyä yksilöiltä, yhteisöiltä ja instituutioilta. Väestöliiton, Mediakasvatusseuran ja Demos Helsingin hankkeessa Digitaalinen hyvinvointi perheissä on selvitetty digitaalisen murroksen vaikutuksia läheisiin ihmissuhteisiin ja hyvinvointiin, tuotettu materiaaleja perheiden tasapainoisen digiarjen tueksi sekä kartoitettu toimenpiteitä suomalaisten digihyvinvoinnin tukemiseen.
Päätösseminaarissa esittelemme hankkeen tuotoksia – ratkaisuja, joilla perheet, pariskunnat ja suomalainen yhteiskunta voivat tutkitun tiedon pohjalta tarttua teknologian tuomiin haasteisiin ja mahdollisuuksiin. Tavoitteena on tehdä Suomesta digihyvinvoinnin mallimaa.
Lämpimästi tervetuloa Digitaalinen hyvinvointi perheissä -hankkeen päätösseminaariin tiistaina 12.5.2020 klo 14–16!
Seuraa tapahtumatiedotusta Facebook-tapahtuman kautta!
Seminaarin verkkoalustana toimii Zoom.
Ohjelma
14.00
Digitaalisen hyvinvoinnin tiekartta ja politiikkasuositukset julkaistaan.
Mitä digitaalinen hyvinvointi on ja miten sitä tulee edistää Suomessa? Väestöliiton Anna Rotkirch ja Demos Helsingin Mirja Hämäläinen esittelevät työn.
Otamme haasteen vastaan: kansanedustaja Annika Saarikko
14.40
Digihyvinvointi
Väestöliiton tutkija Kristiina Tammisalo kertoo, missä ihmissuhteissa ruudut ovat kaikkein haasteellisimpia, ja milloin ne eniten edistävät hyvinvointia.
15.20
Mitä on tasapainoinen digiarki yksilön näkökulmasta?
Mediakasvatuseuran Jenni Honkanen esittelee Oppaan tasapainoiseen digiarkeen. Oppeja kommentoimassa aivotutkija Minna Huotilainen.

Hanketta johtaa Väestöliiton Väestöntutkimuslaitos. Mukana ovat Mediakasvatusseura ja Demos Helsinki. Elokuussa 2020 päättyvä hanke on osa Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimussuunnitelmaa (TEAS).



