‘’Koulutus, joka jokaisen nuorten parissa työskentelevän tulisi käydä’’
7.5.2020
Puheenvuoro
Ammattilaisten Digivoimaa-koulutus on lisännyt ymmärrystä nuorten digitaalisesta arjesta ja tuonut uusia ideoita ja toimintaa nuorisoalalle.
Laura Sillanpää
Kirjoittaja työskentelee Mediakasvatusseuran projektipäällikkönä Digivoimaa-hankkeessa ja viettää koronakevättä kotona etäillen, Discordia haltuun ottaen ja tauot käsillä seisten.
Kevään 2020 aikana olen oppinut muun muassa, että…
-
- ..moni nuorten parissa työskentelevä kokee olevansa vähän pihalla nuorten media-arjesta, mutta kärryille pääsee nopeasti ripauksella uteliaisuutta ja vaivannäköä.
- …Oulussa tehdään erityisen freesiä, ajankohtaista ja nuoria kiinnostavaa digitaalista nuorisotyötä (katso @mylenuokkari TikTokissa).
- …etäopetus voi parhaimmillaan tuoda aivan uudenlaista motivaatiota opiskeluun nuorilla, joita normaalitilanteissa koulu ei kauheasti houkuttele saapumaan paikan päälle.
- …myös nuoret kokevat media- ja digiähkyä ja rajaavat omaa puhelimen ja somen käyttöään siinä missä aikuisetkin.
(Oivallukset sponsored by Digivoimaa-koulutus ja sen 140+ osallistujaa ympäri Suomen)
Mediakasvatusseura on järjestänyt digihyvinvointiaiheista koulutusta nuoriso- ja ohjausalan ammattilaisille kahdesti vuosien 2019–2020 aikana. Koulutuksen tavoitteena on ollut, että (1) osallistujat oppivat tuntemaan paremmin nuorten median käyttöä ajankohtaisten mediailmiöiden ja kysymysten kautta, (2) ymmärtävät nuorten media-arkea sen moninaisten hyvinvointivaikutusten näkökulmasta sekä (3) vahvistavat omia digitaitojaan ja rohkeuttaan kokeilla uusia toimintatapoja turvallisessa ympäristössä.
Halusimme tarjota mahdollisimman käytännönläheistä lisäkoulutusta, joka antaisi kättä pidempää nuorisoalan ajankohtaisiin tarpeisiin ja haasteisiin. Taustalla olivat uudenlaiset digitaalisen arjen erityiskysymykset (esim. algoritmit ja yksityisyys sekä ajanhallinnan haastavat somepalvelut) sekä ammattilaisten epävarmuus heille vieraiden teemojen edessä.
Mitä erilaisempia koulutuksia pursuavassa kroonisen ajanpuutteen maailmassa ammatillista osaamista kehittävän koulutuksen hyödyllisyys mitataan erityisesti sen käytännön vaikutusten kautta osallistujien työhön. Parhaimmillaan koulutus tukee osallistujaa oman työn tavoitteiden saavuttamisessa entistä paremmin ja tuottaa lisäarvoa koko organisaatiolle.
Palautteen perusteella osallistujat ovat saaneet Digivoimaa-koulutuksesta työhönsä rutkasti uusia ideoita ja monipuolisia ja käytännöllisiä materiaaleja. He ovat myös vahvistaneet digitaitojaan muun muassa osallistumalla verkkotyöpajoihin sekä tuottamalla visuaalisia mediasisältöjä.
Koulutuksen oppia on viety käytäntöön muun muassa nuorten mediatyöpajoissa, digiarjen hyvinvointia vahvistavissa valmennuksissa, digitaalista jalanjälkeä käsittelevillä oppitunneilla sekä tilanteissa, joissa on pitänyt ottaa nuoren kanssa puheeksi media-arjen lieveilmiöitä. Hyötyjinä ovat nuorten lisäksi olleet myös työkaverit, joille uutta oppia on jaettu työn lomassa ja käytäväkeskusteluiden aikana.
“Digivoimaa-koulutus on herättelevä, tärkeä ja ajankohtainen”
Parhaimmillaan opiskelu synnyttää vaikutuksia myös “virallisen” opetussuunnitelman ulkopuolella. Oma oppimiskäyräni Digivoimaa-koulutuksen suunnittelijana ja pääkouluttajana on noussut vähintään yhtä korkealle, kuin mitä osallistujat ovat omalla kohdallaan raportoineet.
Ongelmilta emme suinkaan ole välttyneet. Suurimman haasteen on asettanut monelle tuttua oleva kiireinen työ ja arki, johon arjesta pienen siivun haukkaava koulutus täytyy sovittaa. Luonnollisten turhautumisten ja luovuttamisten vastapainona on korviini kantautunut kuitenkin myös arjen pieniä oivalluksia ja onnistumisia, innostumisia median mahdollisuuksista sekä nuorten kohtaamiseen ja ohjaamiseen vaikuttavia näkökulman muutoksia.
Koronakeväänä 2020 ovat ehkä viimeisetkin nuorisoalan toimijat lähteneet joukolla kehittämään uutta verkkotoimintaa, digitaalisen nuorisotyön tavoitteitaan sekä sosiaalisen median läsnäoloaan. Sosiaalisen elämän siirtyminen lähes kokonaan verkkoon ja lisääntynyt vapaa-aika ovat lisäksi tuoneet digitaalisen hyvinvoinnin kysymykset hyvin ajankohtaisiksi nuorisoalan ammattilaisten työssä. Digivoimaa-koulutus on toiminut hyvänä lähtökohtana nurkan takaa yllättäneen tilanteen hoitamiselle.
“Koulutuksen antia pääsi toden teolla suoraan käyttämään, kun korona saapui ja työ siirtyi rytinällä etätyöksi. Koulutuksen materiaaleja pystyi heti hyödyntämään ja auttamaan koko työyhteisöä massiivisessa digiloikassa, kun nuorten työpajat siirtyivät hujauksella verkkoon.”
Yllä oleva lainaus sekä otsikoiden sitaatit ovat otteita kevään 2020 koulutuksen osallistujien palautteista. Jos olet niiden tavoin vakuuttunut Digivoimaa-koulutuksen ajankohtaisuudesta ja hyödyllisyydestä, ehdit vielä ilmoittautua toistaiseksi viimeiseen aikataulutettuun ja ohjattuun koulutukseen (10.8.–8.11.2020): mediakasvatus.fi/digivoimaa.
Huomaathan, että paikkoja on rajoitetusti ja ne hupenevat nopeasti. Jos et tällä kertaa mahdu mukaan, kannattaa seurata Mediakasvatusseuran viestintäkanavia loppuvuodesta 2020. Julkaisemme Digivoimaa-koulutuksesta tiiviin itseopiskelupaketin sekä tukimateriaalia toiminnan kehittämiseen uuden opin pohjalta.
Tervetuloa mukaan oppimaan uutta! Itse ainakin odotan innolla jo, mitä syksy 2020 tuo tullessaan 🙂
Digivoimaa-koulutus järjestetään osana Pohjois-Pohjanmaan Ely-keskuksen rahoittamaa (ESR) Digivoimaa-hanketta. Hankkeessa mukana nuorten digihyvinvointia vahvistamassa ovat Mediakasvatusseura, Kaakkois-Suomen ammattikorkekoulu, Ammattiopisto Spesia sekä Etelä-Savon Liikunta ry. Syksyn 2020 koulutuksen yhteistyökumppanina toimii lisäksi Ammattiopisto Luovi.