Asiantuntijasisältö rennossa blogikontekstissa – uhka vai mahdollisuus?
6.9.2019
Puheenvuoro
Kuinka välittää eteenpäin asiantuntijatietoa, jota järjestöistä löytyy? Monille järjestötyötä tekeville hankkeiden vakiinnuttaminen ja kohderyhmän tai sidosryhmien tavoittaminen ovat tuttuja haasteita. Vaikka sisältö olisi laadukasta ja tarpeellista tai toteutettu hanke tärkeä, näkyvyyden saaminen on vaikeaa. Heli Metsätähti jakaa kokemuksensa yhteistyöstään Vauva.fi-foorumin kanssa.
Heli Metsätähti
Erityisasiantuntija
Koulukino ry.
Kirjoittaja tuottaa lasten- ja nuortenelokuviin keskittyvää Koko perheen leffablogia osoitteessa vauva.fi. Hänellä on puhelimelleen tallennettuna yli 700 reaktiomeemiä.
Elokuvakasvatusta tekevä Koulukino ry. on työskennellyt yhteistyössä elokuva-alan ja koulumaailman kanssa järjestön perustamisesta asti. Näiden lisäksi myös vanhemmat ovat merkittävässä roolissa elokuva- ja mediakasvattajina. Vanhempien tueksi järjestö on luonut Media-avaimen, lapsiperheitä ja kasvattajia palvelevan verkkosivun. Media-avaimeen arvioidaan lapsille ja nuorille suunnattuja uutuuselokuvia, erityisesti niiden myönteisiä sisältöjä ja soveltuvuutta eri-ikäisille katsojille. Palvelu täydentää ikärajaluokittelun ja mainonnan antamaa tietoa, kannustaa tekemään tietoisia mediavalintoja ja tarjoaa elämysten yhteiseen purkuun sopivia keskusteluideoita perheille.
Media-avaimen myötä olemme etsineet keinoja tavoittaa myös lasten ja nuorten vanhemmat. Yhteistyö Vauva-lehden kanssa syntyi, kun pohdimme, sopisiko suuren, vanhemmuuteen keskittyvän sivuston blogialusta järjestökentän asiantuntijasisällön levittämiseen. Keväällä 2018 Vauva.fi-sivustolle perustettiin Koko perheen leffablogi, jonka tarkoituksena oli nostaa Media-avaimen sisältöjä sinne, missä palvelun käyttäjät muutenkin ovat.
Käytännössä blogi on ihanteellinen ympäristö muodikkaalle työntekijälähettilyydelle. Kirjoittajan oma ääni saakin kuulua. Mutta asiantuntijaroolin yhdistäminen helppoon lähestyttävyyteen ei välttämättä ole aivan yksinkertaista. Blogitekstit vaativat näkökulmaa ja bloggaajan omaa ääntä – pelkkä neutraali toteaminen tai tiedon jakaminen harvoin riittää.
Koko perheen leffablogi -hankkeen tarkoituksena on ollut tehdä kotien mediakasvatusta tukevasta Media-avaimesta näkyvämpi palvelu. Ihanteellista olisi, että ikärajojen ja myönteisten viestien huomioiminen olisi luonnollinen ja tuttu osa perheiden elokuvateatterivierailuja ja kotien leffailtoja.
Blogiyhteistyö on ohjannut selvästi lisää kävijöitä Media-avaimen verkkopalveluun. Vaikka blogin lukijat ja Media-avaimen käyttäjät eivät ole olleet aktiivisia kommentoijia ja keskustelijoita, on Koko perheen leffablogi tehnyt arjen elokuvakasvatuksesta näkyvämpää. Vauva.fi-portaali on kokenut yhteistyön hedelmälliseksi: sivusto saa Koulukinolta laadukasta sisältöä ja Media-avain vastavuoroisesti ympäristön, jossa sisältö tavoittaa lukijat. Tässä tapauksessa kohderyhmän tavoittanut, kevytkin mediakasvatukseen liittyvä sisältö voi toimia porttina perheiden omaan kriittisen medialukutaidon vahvistamiseen, ja siitä hyötyvät erityisesti lapset ja nuoret.
Koko perheen leffablogi on muistuttanut myös, että helposti lähestyttävän mediakasvatustiedon tarjoaminen vaatii järjestöltä tiivistä strategiatyötä. Kenelle puhutaan ja miksi? Mitä sellaista tiedämme, mistä voisi olla hyötyä muillekin? Kannustan myös muita järjestöjä etsimään avoimin mielin uusia paikkoja oman kohderyhmän tavoittamiseksi.
Koulukino on elokuvakasvatuksen valtakunnallinen asiantuntijajärjestö. Media-avain on Koulukinon elokuvakasvatuspalvelu lapsiperheille.