OSA 3

Kohusta kohuun

Nyt on aika soveltaa opittua tosielämän esimerkkiin! Tämän osion voi toteuttaa itsenäisesti tai ryhmissä syventyen ja lopuksi yhdessä keskustellen, jolloin osioon kannattaa varata noin oppitunnin verran aikaa. Vaihtoehtoisesti voitte myös pohtia kaavion avulla jotain ajankohtaista ”kohua” yhteisesti keskustellen, jolloin osio vie vähemmän aikaa.

Ohjaajalle suunnatut ohjeet ja opetustilannetta tukevat kysymykset löytyvät alla olevasta ”Näin käytät Kohunpurkajaa -ohjeet” laatikosta.

Näin käytät kohunpurkajaa -ohjeet

1/7

2/7

Sovella Kohunpurkajaa analysoimalla jotain ajankohtaista tai muuten tuttua kohukeskustelua. Valitkaa ryhmän kanssa jokin mediakohu tai mielipiteitä jakava väite, jonka kaikki ryhmäläiset tunnistavat. Alla muutamia esimerkkejä:

  • Kuuluuko Iittalan astioista irrottaa tarra?
  • Ovatko sähköautot hyviä Suomen oloissa?
  • Pitäisikö Suomessa panostaa enemmän huippu-urheiluun?
  • Pitäisikö TikTok kieltää Euroopassa?
  • Saako kaupasta varastaa, jos ei ole rahaa ruokaan?

3/7

Palauta kohun käänteitä mieleen tekemällä nettihakuja ja sijoittamalla kohun puheenvuoroja ja toimijoita mallikaavioon. Tosielämän kohut eivät tietenkään aina seuraa yksinkertaista mallia – voit lisätä laatikoita ja toimijoita tarpeen mukaan.

  1. ”Lähtötilanne”

Mistä  valitsemasi kohu sai alkunsa? Oliko taustalla esimerkiksi jokin uutinen, haastattelu, somekommentti…? Jos kohu saa alkunsa uutisesta tai muusta mediassa julkaistusta sisällöstä, usein keskustelua alkaa määrittää jokin sitaatti tai slogan. Nousiko valitsemanne kohun alkuvaiheessa julkisuuteen jokin lausahdus tai sana, johon ei voinut olla törmäämättä julkisuudessa?

4/7

2A ja 2B ”Mielipidevaikuttaja A ja B” Pohtikaa, ketkä asiasta keskustelevat. Ketkä kommentoivat aihetta alkuvaiheessa? 

3A ja 3B  ”A ja B kommentoivat kohua”  Miten heidän sanavalintansa ja mielipiteensä ohjasivat keskustelun kulkua? Keskustelu alkaa muuttua kohuksi yleensä siinä vaiheessa, kun voimakkaasti reagoivat mielipidevaikuttajat tarttuvat aiheeseen ja kehystävät sen omilla tulkinnoillaan. Tunteikkaassakaan keskustelussa ei tietenkään ole sinänsä mitään pahaa. Usein vain käy niin, että vastakkainasettelujen ottaessa vallan keskustelu yksinkertaistuu ja muuttuu väittelyksi keskustelun osapuolista, jolloin itse asia jää jo toissijaiseksi.

5/7

4. ” Aiheen ympärille syttyy somekeskustelu” Miten keskustelu jatkui? Millaisia tunteita puheenvuoroista voi tunnistaa? Hahmottuuko keskustelussa ”leirejä”? Jos hahmottuu, olivatko ”leirit” jo entuudestaan tuttuja vai tämän keskustelun myötä rakentuvia?
Avainrooleissa toimivien mielipidevaikuttajien puheenvuorot keräävät usein suuren joukon sekä niitä tukevia että niitä vastustavia kommentteja. Voi pohtia myös, mistä kaikesta tällaisessa somekohussa yleensä keskustellaan: alkuperäisestä asiasta, mielipidevaikuttajien somepostauksista, keskustelijoiden julkisuudesta tutuista persoonallisuuksista tai taustaryhmistä, aiemmista vastaavista kohuista…?

6/7

5. ”Media tarttuu kohuun” Millaisia jatkojuttuja eri mediat tekivät aiheesta? Pyritäänkö kohua selvittämään ja eri näkökulmia syventämään ja tarkentamaan? Vai tyydytäänkö raportoimaan, millaista keskustelua on syntynyt?

Uutismediat seuraavat sosiaalisen median alustoja ja tarttuvat mielellään puheenaiheisiin, joihin liittyy voimakkaita tunteita. Yleisön huomio on helppo saada kiinnittymään jo somessa kuohuttaneisiin aiheisiin.

 

7/7

6. ”Väite on syntynyt” Miten kohu päättyi tai vaimeni? Miettikää, millä tavalla kohukeskustelun lopputuleman voisi tiivistää. Mikä ajatus jää elämään, kun mediakohu laantuu?

Kohut laantuvat tavallisesti nopeasti, mutta usein niistä jää yleisön mieleen yksittäisiä lauseita tai ilmauksia, joihin myöhemmin viitataan julkisessa keskustelussa sen enempää selittelemättä. ”Suomalaiset bisnesmiehet käyttävät tennissukkia”, ”kouluissa ei saa sanoa poikia pojiksi eikä tyttöjä tytöiksi”, ”näin nämä asiat koetaan”… moni muistaa tällaisia lentäviä lauseita, mutta muistammeko, mikä niiden lausujan sanoma pohjimmiltaan oli? Kohujen ja lausahdusten purkaminen voisi auttaa yhteiskunnallista keskustelua punnitumpaan, eri näkökulmia täsmällisemmin käsittelevään suuntaan.

VOIT KÄYTTÄÄ KOHUNPURKAJAA MYÖS SÄHKÖISESTI:

  1. Voit tallentaa kuvan myös omalle koneellesi.
  2. Voit käyttää ryhmän yhteisen keskustelun kokoamiseen jotakin apuohjelmaa, kuten Flingaa tai älytaulua.
  3. Flinga Whiteboardille voi ladata omia kuvia ylänurkasta löytyvästä kameran kuvasta. Kun olet ladannut kuvan, muista painaa ylhäällä olevaa lukkoa ja muuta kuva viereisestä valikosta muotoon ”Tausta”, jotta se näkyy kokonaan.
  4.  Kun kuva on asetettu Flinga Whiteboardin taustaksi, voi sen päälle lähettää omia tekstejä ja liikutella niitä haluamaansa järjestykseen.

Tämä materiaali on uusi! Mitä mieltä olit tehtävästä?

Materiaali on tuotettu Mediakasvatusseuran Monilukutaitoa vahvistamassa -hankkeessa, joka on rahoitettu Opetushallituksen Lukuliike-ohjelmasta.

© Copyright - Mediakasvatusseura ry - Toimintaa tukee opetus- ja kulttuuriministeriö. Powered by jannelahtela.fi