ESIMERKKITILANNE 5
Joudut nettihuijauksen kohteeksi. Ostit esimerkiksi verkosta jotain, mutta ostoksistasi ei kuulu mitään. Rahat ovat kuitenkin kadonneet tililtäsi.
Ehdotuksia, kuinka toimia:
- Jos olet menettänyt rahaa tai pankkitunnuksesi, ilmoita asiasta pankkiisi mahdollisimman pian.
- Ole yhteydessä yritykseen, josta osto on tehty. Tutustu Rikosuhripäivystyksen (RIKU) toimintaohjeisiin: Miten voin suojautua identiteettivarkaudelta ja vähentää siitä koituvien muiden rikosten riskejä?
- Kerro asiasta luotettavalle aikuiselle.
- Ota yhteyttä Huijausinfoon, josta saat maksutonta neuvontaa verkko- ja mobiilihuijaustapauksissa.
- Ota yhteyttä RIKUun, josta saat tukea ja lisätietoa huijauksista.
- Ilmoita asiasta tarvittaessa poliisille.
- Jos huijaus tapahtuu esimerkiksi Tori.fi:n kaltaisella alustalla, ilmoita asiasta palvelun ylläpitoon.
- Muista, että huijaaminen on verkossa todella yleistä. Jos olet tullut huijatuksi, et varmasti ole ensimmäinen etkä viimeinen, jolle näin käy.
Toimi näin välttääksesi huijaukset: Älä ikinä luovuta pankkitunnuksiasi, korttitietojasi tai sometilisi salasanoja kenellekään. Muista, että pankit eivät koskaan pyydä puhelimitse, sähköpostitse tai tekstiviesteillä pankkitunnuksiasi. Jos tilaat tuotteita Tori.fi:n kaltaisilta alustoilta, selvitä, onko myyjä luotettava. Rahaa ei kannata ikinä lähettää etukäteen näkemättä tuotetta tai varmistamatta, että tuote saapuu maksun yhteydessä. Jos myyjällä on kiire, hänen tarkkaa henkilöllisyyttään on vaikea selvittää tai hälytyskellosi alkavat muuten soida, kannattaa kaupat jättää mieluummin tekemättä.
Tutustu myös RIKUn Näin tunnistat nettihuijauksen ja vältyt siltä -ohjeisiin.