Tavoite: Ymmärryksen ja yhteistoiminnan lisääminen erilaisten ihmisten kanssa. Projektin aikana oppilaat harjoittelevat tiedonhakua ja -tuottamista sekä kriittistä digitaalista sisällöntuotantoa. Projekti myös vahvistaa yhteisöllisen opiskelun taitoja sekä lisää oppilaiden ymmärrystä toisia kulttuureja ja pakolaisuutta kohtaan.
Aika: 1 – 2 viikkoa (sopiva esimerkiksi koulun projektiviikolle)
Ohjeet pähkinänkuoressa:
Tarkoituksena on tuottaa pienryhmissä lyhytelokuvia, joiden teemana on yhdenvertaisuus ja kulttuurinen moninaisuus. Teemaa voidaan lähestyä eri aiheiden kautta. Projektissa on tarkoitus tehdä yhteistyötä esimerkiksi eri kulttuuritaustaisten ihmisten kanssa (ks. esimerkki alla) samalla eri kulttuureihin tutustuen sekä ennakkoluuloja torjuen.
Projektin eteneminen:
- Valittuihin aiheisiin tutustuminen eri lähteitä käyttäen.
- Ensitapaaminen ja tutustuminen (esimerkiksi vastaanottokeskuksen lasten kanssa)
- Ryhmien muodostaminen (oman mielenkiinnon pohjalta).
- Suunnitelman tekeminen.
- Materiaalin kuvaaminen ja editoiminen.
- Elokuvaillan järjestäminen.
Case-esimerkki Mikkelistä:
“Oppilaat suunnittelivat ja toteuttivat pienryhmissä yhdessä vastaanottokeskuksen lasten kanssa elokuvaprojektin; Yhdessä! Ryhmissä syntyi neljä lyhytelokuvaa.
Oppilaat jakautuivat vastaanottokeskuksen lasten kanssa pienryhmiin. He suunnittelivat yhdessä, mitä voisivat tehdä yhdessä; mikä asia yhdistää heitä. Tämän pohjalta oppilaat kirjoittivat kuvauskäsikirjoituksen ja kuvaussuunnitelman. Tämän jälkeen yhteinen toiminta kuvataan. Oppilaat editoivat elokuvat. Tässä tapauksessa syntyi neljä lyhytelokuvaa; digitaalista tarinaa aiheena Yhdessä!
Lopuksi järjestettiin yhteinen elokuvailta, johon osallistuivat kaikki mukana olleet ihmiset; oppilaat, vanhemmat vastaanottokeskuksen lapset ja vanhemmat. Samalla pidettiin nyyttikestit, jolloin päästiin maistelemaan erilaisia makuja maailmalta.”
Miten projekti syntyi ja minkälaisia kokemuksia projekti tarjosi oppilaille? Katso video, joka avaa Yhdessä! -projektin työskentelyprosessia ja taustoja!
DOKKINO: Oppilaiden lyhytelokuvat/digitaaliset tarinat (Mikkeli):
Tekijä: Marja-Leena Bilund
Huom! Opettajan tulee seurata tiiviisti projektien etenemistä sekä pitää huolta oppilaiden turvallisuudesta ja puuttua tarvittaessa tilanteisiin.
Oppilaiden kanssa on hyvä käydä läpi esimerkiksi Turvallisemman tilan periaatteet ennen projektien aloittamista. Opettajan kannattaa olla myös yhteydessä yhteistyötahoihin ja auttaa kaikissa käytännönasioissa aina tilojen varaamisetsa elokuvaillan järjestämiseen.