Pelikasvattajan käsikirja 2

Julkaisu

Pelikasvattajan käsikirja 2 on tarkoitettu helposti lähestyttäväksi yleisteokseksi kotikasvattajille ja ammattilaisille. Pelikasvattajan käsikirja 2 on jatkoa viisi vuotta aiemmin ilmestyneelle ensimmäiselle pelikasvatuksen oppaalle. Viidessä vuodessa pelikulttuuri on muuttunut samalla kun pelikasvatuksesta on tullut moniäänisempää ja tavoitteellisempaa. Myös käsiteltävät aiheet ovat monipuolistuneet.

Julkaisun lukemiseen tarvitset ePub-tiedostoja lukevan sovelluksen.

Tuottaja:

Pelikasvattajien verkosto: pelikasvatuksen asiantuntijat

Julkaisuvuosi:

2018

Sisältö

Kirjassa on sekä pidempiä artikkeleita, että lyhyempiä kirjoituksia, jotka täydentävät artikkeleita tai antavat vinkkejä tavoitteelliseen pelikasvatukseen töissä ja kotona. Kirjaa ei siis tarvitse lukea järjestyksessä.

Julkaisu on hieno yhteisponnistus Pelikasvattajien verkostolta, joka on pelikasvatuksesta kiinnostuneiden toimijoiden yhteisö. Pelikasvattajan käsikirjan kirjoittamiseen on osallistunut yhteensä lähes viisikymmentä asiantuntijaa, vapaaehtoisvoimin.

Johdanto:
Viisi vuotta pelikasvatusta

Terhi Mustonen & Helmi Korhonen:
Pelaamismotivaatiot: Miksi digitaalisia pelejä pelataan?

Pekka Mertala ja Saara Salomaa:
Tietoista pelikasvatusta

Rauna Rahja & Jenni Helenius:
Kenellä on peliohjain? Pelikasvatus lapsiperheessä

Esa Linna:
CASE: Järjestä vanhempainilta digitaalisesta pelaamisesta

Sanna Hyväri, Ville Kukkurainen & Heli Rantanen:
Pelikulttuurin monet kasvot

Miia Lyyra & Pasi Tuominen:
Mitä striimaaminen on?

Heikki Marjomaa:
Pelimekaniikan ja -grafiikan arvioinnista kulttuuriseen sisällön analyysiin

Anna Kaija:
Pelien tarinankerronta

Usva Friman:
Kuka on pelaaja? Pelaajaidentiteetin monet puolet

Heli Rantanen:
CASE: Salainen harrastus

Nimimerkki WingHel:
CASE: Yksi jätkistä

Riikka Kaukinen:
Kohti parempaa pelikulttuuria

Männikkö Niko, Ruotsalainen Heidi & Kääriäinen Maria:
Ongelmallinen digitaalinen pelaaminen: esiintyvyys ja tunnistaminen

Ville Kukkurainen:
CASE: Pelasin liikaa ja selvisin

Soila Kuuluvainen & Terhi Mustonen:
Ongelmallinen digitaalinen pelaaminen: ennaltaehkäisy ja puuttuminen

Minna Koirikivi:
CASE: Pelitoimintaa maaseudulla

Nuppu Soanjärvi & J. Tuomas Harviainen:
Pelaamalla oppiminen ja pelien opetuskäyttö

Lassi Puolakka:
Hyötypelit – pelaamista huvin ja hyödyn vuoksi

Essi Prykäri & Riikka Sinisalo:
CASE: Pakohuoneesta informaatiolukutaitoa

Tiina Arpola, Antti Kotimaa, Riikka Marttinen, Anni Pakarinen & Heidi Parisod:
Pelit hyvinvoinnin ja terveyden edistäjinä

Riikka Marttinen:
CASE: Kaikki pelaa! – Vinkkejä pelituokion järjestämiseen ikäihmisille

Anna Kaija:
Pelaaminen parisuhteessa

Ville Qvist ja Mirka Tukia:
Elektroninen urheilu

Ville Nikander:
Yllätyslaatikoita, virtuaaliaseita ja kasinopelejä

Inka Silvennoinen:
CASE: Loot boxit vs. arpajaislaki

Suvi Latva:
Tuotteista palveluiksi – pelaamisen muutos

Suvi Latva:
Suomalainen pelinkehitys

Ria Gynther:
Pelit työnä: taidot ja diversiteetti mielikuvien takana

Tanja Sihvonen:
CASE: Pelit osana taloustaitojen oppimista