Pelaajabarometri 2018

Julkaisu

Tampereen yliopiston julkaisema Pelaajabarometri-tutkimus tarjoaa kokonaisvaltaisen kuvan pelaamisesta Suomessa. Kuudetta kertaa toteutettu kyselytutkimus tarjoaa kattavaa ja ajankohtaista tietoa pelaamisen eri muodoista ja pelaamisen suosioon liittyvistä kehityssuunnista Suomessa. Uusina osioina vuoden 2018 kyselyyn on otettu mukaan kysymykset eSports-kilpapelaamisesta, pelaamiseen liittyvien mediasisältöjen tuottamisesta ja kuluttamisesta sekä pelaamiseen liittyvistä asenteista.

Tutkijat:

Jani Kinnunen, Pekka Lilja, Frans Mäyrä

Julkaisuvuosi:

2018

Julkaisija:

Tampereen yliopisto

Pelaamisen suosio kokonaisuudessaan on pysynyt yhtä korkeana kuin aiemmissa Pelaajabarometreissa. Kaikki erilaiset pelimuodot ja satunnainenkin pelaaminen huomioituna 97,8 % suomalaisista pelaa ainakin jotakin. Aktiivisia, eli vähintään kerran kuukaudessa jotain peliä pelaavia suomalaisia on noin 88 prosenttia.

Digitaalinen pelaaminen

Digitaalisten pelien pelaajien keski-ikä on noin 38 vuotta. Miehet ovat naisia aktiivisempia digipelaajia. Pulmapelit ovat olleet aiemmin suosituin digipelityyppi lapsista ja nuorista aina eläkeikäisiin. Pulmapelit ovat edelleen suosituin pelilajityyppi kolmekymppisten ja sitä vanhempien ikäryhmien keskuudessa, mutta nuorempien ikäryhmien suosituimmiksi pelityypeiksi ovat nousseet ammuskelu- ja seikkailupelit. Tämä johtuu osittain siitä, että tällaisten pelien pelaaminen ja monen pelaajan yhteispelaaminen on tullut mahdolliseksi mobiilipeleissä.

Veikkauksen pelit, kuten lotto, ovat suosituimpien pelien listan kärjessä. Toiseksi suosituin peli on pasianssi, joka on aiemmin ollut ykkössijalla. Uutena pelinä listalle on noussut selviytymispeli Fortnite, joka yhdessä Candy Crush -pelisarjan kanssa on kolmanneksi suosituin peli.

E-Sports eli kilpapelaaminen sekä pelien streamaaminen

Aktiivisia kilpapelaajia on 1,8 % suomalaisista. Kilpapelaamista koskevia stream-lähetyksiä seuraa aktiivisesti 8,5 %. suomalaisista. 11,7 % suomalaisista katselevat aktiivisesti muita pelaamiseen liittyviä stream-lähetyksiä tai -tallenteita, ja ainakin joskus niitä on katsellut jo lähes viidennes (19,1 %) . Oman pelaamisen streamaus ja julkaiseminen on väestötasolla vielä harvinaista. Kilpapelaaminen ja striimaaminen ovat etenkin nuorempien ikäryhmien sekä vahvemmin poikien ja miesten harrastuksia.

Lisätietoja

Tutkimus on syntynyt Tampereen, Turun ja Jyväskylän yliopistojen pelitutkijoiden yhteistyönä.

Tutustu Pelaajabarometriin täällä >>