Miten meihin vaikutetaan?
Oppitunti 5: Mainonta ja tubettajat mielipidevaikuttajina
Oppimateriaali
Tunnin tavoitteena hahmottaa markkinoinnin ja mainonnan monikanavaisia keinoja ja prosesseja sosiaalisessa mediassa. Fokus on nuorille tärkeissä someympäristöissä, YouTubessa ja tubettamisessa. Tubettajien roolia tarkastellaan kriittisesti osana digitaalista markkinointia ja erityisesti vaikuttajamarkkinointia. Tunnilla tarkastellaan markkinoinnin suunnittelua ja tavoitteita eri näkökulmista, ja pohditaan mainonnan ja markkinoinnin eettisyyttä.
Tuntisuunnitelman sisältö
Tuottaja:
Mediakasvatusseura ry. / Katri Schroderus
Julkaisuvuosi:
2019
Lisätietoja:
Tutustu myös muihin Miten meihin vaikutetaan -tuntisuunnitelmiin
Taustaa
Lyhyt sanasto mainonnasta. Lain mukaan mainonta tulee olla aina tunnistettavissa.
Piilomainonta
Piilomainonnaksi kutsutaan sellaisia mediasisältöjä, joihin mainos on upotettu ja piilotettu muuhun sisältöön vaikeasti tunnistettavalla tavalla. Sisältö muistuttaa erehdyttävästi sivuston tai kanavan muitakin sisältöjä, eikä siinä ole suoraan kerrottu kyseessä olevan mainos.
Natiivimainonta
Natiivimainonta tarkoittaa olemassa olevan median (esimerkiksi lehden) sisältötilan ”vuokraamista”: mainos tehdään muistuttamaan kanavan muuta normaalia sisältöä, esimerkiksi lehdessä journalistista artikkelia tai reseptiä.
Markkinointikampanja
Markkinointikampanjat ovat usein monikanavaisia, eli tuotetta tai palvelua mainostetaan samanaikaisesti useassa eri kanavassa vaikkapa sosiaalisessa mediassa ja sanomalehdissä. YouTube on nuorten käyttämistä palveluista suosituimpia, ja suosituimmista tubettajista tulee helposti mielipidevaikuttajia, joilla on vahva henkilöbrändi.
Vaikuttajamarkkinointi
Vaikuttajamarkkinoinnissa yritykset valitsevat yhteistyökumppanikseen samanlaisia arvoja edustavan sosiaalisen median sisällöntuottajan (esim. tubettajan), joka vie yrityksen viestiä eteenpäin yrityksen brändiin sopivalla tavalla.
Kuluttajien ostopäätökset perustuvat usein ystäväpiirin suosituksiin: ihailtu tubettaja toimii ikään kuin suosittelijana ja hänen uskollisuuteensa ja rehellisyyteensä fanejaan kohtaan luotetaan. Markkinointi- ja mainossisällöistä pyritään tekemään autenttisia, tubettajien kanavaan sopivia: tubettajat usein joko tekevät kokonaan itse tai pääsevät ainakin mukaan suunnittelemaan sisältöjä.
Lain mukaan mainoksen (myös tuotesijoittelu tai sponsorointi) pitää olla selkeästi merkitty myös tubettajien kaupallisissa yhteistyövideoissa.
Tubettaminen ja vaikuttajat
Jos ilmiö on vieras, tutustu esim.
Tubettaa-verkkodokumentti (Aikakausmedia)
A. Orientaatio:
Keskeiset käsitteet ja lämmittely ajatuskartan avulla
Keskusteluharjoitus, koko ryhmä:
Aloittakaa käymällä ensin läpi, mitä tubettaminen tarkoittaa. Oppilaat voivat myös opettaa opettajaa!
- Onko ilmiö kaikille tuttu?
- Tiesivätkö nuoret, että tubettajat saavat palkkaa siitä, että tekevät ”kaupallista yhteistyötä” eli mainostavat yritysten tuotteita?
- Mitkä ovat tällöin yrityksen markkinoinnin ja mainonnan tavoitteet?
- Miksi he valitsevat juuri näitä tubettajia?
Esimerkkejä kaupallisista yhteistyövideoista
CC-lisensoitu, näyttäminen opetuskäytössä sallittu
Mitä on mainonta?
Kootkaa (joko yhdessä tai pienryhmissä) erilaisia aiheeseen liittyviä käsitteitä seuraavan otsikon alle:
”Mitä ovat markkinointi ja mainostaminen?”
Testi!
Kilpailu- ja kuluttajavirasto:
Termit tutuksi:
Selvittäkää seuraavien käsitteiden merkitys ja sijoittajaa ne ajatuskarttaan:
(mielipide)vaikuttaja | vaikuttajamarkkinointi | tuotesijoittelu |
sisältömarkkinointi | piilomainonta | natiivimarkkinointi |
kuluttajansuoja | mainostajan eettiset säännöt | verkkomainos |
B. Aktiviteetti:
Markkinoinnin ja mainonnan eettisen periaatteet ja tunnistettavuus
Mainonnan säätely ja eettiset ohjeet:
Palatkaa äskeisen orientaation Aajatuskartta-harjoituksen kohtaan ”Mainostajan eettiset ohjeet”. Listatkaa sen alle, millaisia periaatteita mainonnassa täytyy noudattaa. Millaiset asiat sääntelevät mainontaa? (Lait ja eettiset säännöt.)
Tutustukaa Mainonnan eettisen neuvoston lausuntoihin.
Oppilaat jakautuvat 3–4 hengen ryhmiin, ja etsivät lausunnoista yhden tapauksen, jossa on käsitelty markkinointia ja mainontaa sosiaalisessa mediassa.
Tueksi
C. Aktiviteetti:
Kohderyhmät ja oma kuluttajaprofiili
Yksilöharjoitus + keskustelu:
D. Aktiviteetti:
Draama – parodia kaupallisesta yhteistyöstä
Pienryhmäharjoitus
Ohjaa oppilaita etsimään 3–4 hengen pienryhmissä jokin kaupallista yhteistyötä (mainontaa ja markkinointia) sisältävä YouTube-video.
Analysoikaa videossa olevaa markkinointia tai mainontaa:
- Mitä markkinoidaan ja kenelle?
- Millaisin keinoin katsojia pyritään houkuttelemaan hankkimaan tuote/palvelu?
- Mitä muita markkinointikanavia videon ohessa on ilmoitettu (esim. muut somekanavat, kilpailut nettisivuilla jne.)?
Opasta pienryhmiä tekemään lyhyt draamaesitys, jossa he parodioivat videon mainontaa.