INFORMAATIOLUKUTAITO

Nuori pitelee kädessään tablet-laitetta, jonka ruudulla on porsaan kuva ja teksti: "Syö lihaa!". Samalla hän katsoo tv:tä, jonka ruudulla on uutisotsikko: "Kasviksia lisättävä", piirroskuva.

Nämä tehtävät sopivat nuorten itsenäiseen työskentelyyn ja vahvistavat informaatiolukutaitoa.

Jokainen tehtäväkokonaisuus koostuu pienestä lämmittelyharjoituksesta sekä itsenäisestä tuottamistehtävästä, joka voidaan palauttaa opettajalle/ohjaajalle. Palautustapa sovitaan opettajan/ohjaajan kanssa erikseen. Jokaiseen tehtävään kuluu aikaa arviolta 30-45 minuuttia.

Nuori pitelee kädessään tablet-laitetta, jonka ruudulla on porsaan kuva ja teksti: "Syö lihaa!". Samalla hän katsoo tv:tä, jonka ruudulla on uutisotsikko: "Kasviksia lisättävä", piirroskuva. Lisäksi kuvassa teksti: Informaatiolukutaito, tehtävä 1.

Totta vai tarua?

Testaa, osaatko tunnistaa disinformaation tunnuspiirteet ja harjoittele vastuullisen journalistisen tekstin tuottamista.

Nuori pitelee kädessään tablet-laitetta, jonka ruudulla on porsaan kuva ja teksti: "Syö lihaa!". Samalla hän katsoo tv:tä, jonka ruudulla on uutisotsikko: "Kasviksia lisättävä", piirroskuva. Lisäksi kuvassa teksti: Informaatiolukutaito, tehtävä 2.

Miten meihin vaikutetaan?

Perehdy median vaikuttamiskeinoihin ja vahvista informaatiolukutaitoasi tutkimalla verkkouutista.

Materiaali on tuotettu Mediakasvatusseuran Monilukutaitoa vahvistamassa -hankkeessa, joka on rahoitettu Opetushallituksen Lukuliike-ohjelmasta.

© Copyright - Mediakasvatusseura ry - Toimintaa tukee opetus- ja kulttuuriministeriö. Powered by jannelahtela.fi