Att vädja till känslor är ett av det mest effektiva sätten att fånga andras uppmärksamhet. Det här syns i många medieinnehåll som får känslorna att svalla.
Ett sorgset barn som står i trasiga kläder i ett krigshärjat landskap väcker viljan att hjälpa. Provocerande reklam uppmanar i sin tur oss att ingripa i missförhållanden och får därigenom önskad uppmärksamhet. Starka känslor får människor att agera, reagera och dela olika medieinnehåll, och därför prioriterar också dataalgoritmer ämnen som väcker känslor. Dreven i de sociala medierna är praktexempel på situationer då ämnena väcker till och med alltför mycket känslor och ämnena får oerhört mycket publicitet.
Det är viktigt att vi är medvetna om våra egna känslor för att vi ska må bra. Genom att observera de känslor som olika medier och användningen av dem väcker kan man lära sig identifiera vilken medieanvändning är betydelsefull och viktig för en själv.
Med hjälp av den här infografen kan du reflektera över de känslor som olika medieinnehåll väcker hos dig och hur de påverkar ditt välmående.
Infografik är licensierad under licensen Erkännande-Ickekommersiell-IngaBearbetningar 4.0 Internationell (CC BY-NC-ND 4.0).
Materialet är producerat av: Sällskapet för mediefostran / Jenni Honkanen
Grafik: Marja Hautala / Muuks Creative
Publiceringsår: 2020 på finska, 2022 på svenska
Mer information: Materialet är producerat som en del av projektet Digitaalinen hyvinvointi perheissä (Digitalt välbefinnande i familjer)