TEHTÄVÄ 2

Meemien voima

Visuaalinen informaatio, kuten valokuvat, videot, gifit ja kaikenlainen visuaalisesti houkutteleva materiaali, on erittäin tehokas tapa välittää viestejä ja vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen, uskomuksiin ja asenteisiin.

Meemit ovat ajassamme maailmanlaajuinen sosiaalinen ilmiö, joka saa kiinnostuksemme heräämään erilaisilla visuaalisilla keinoilla. Meemeillä otetaan muun muassa kantaa ajankohtaisiin asioihin,  luodaan yhteenkuuluvuutta muiden kanssa ja käsitellään erilaisia ilmiöitä ja aiheita huumorin ja leikin keinoin.

Lisää tietoa ja tehtäviä meemeihin liittyen löydät myös Meemikoulun sivuilta.

Mikä meemeissä viehättää?

Lämmittelyharjoitus

Katso oheinen video ja mieti, mitä tiedät meemeistä ja millaisia meemejä itse katsot tai teet.

Jos olet viime aikoina törmännyt meemiin, joka vetosi jollain tavalla sinuun, pohdi, miksi juuri kyseinen meemi sai huomiosi. Oliko siinä jotain, mihin koit samaistuvasi? Käsittelikö meemi aihetta, joka kosketti tai kiinnosti sinua? Jos meemi oli mielestäsi hauska, keiden muiden ajattelet pitävän sitä hauskana – ja ketkä ehkä eivät ”tajuaisi” meemiä?

Kokeile seuraavaksi, osaatko valita meemeihin kuuluvat elementit ja sijoittaa ne oikeaan paikkaan. Mikä kuuluu meemeihin ja mikä ei?

Sinun meemisi

Itsenäinen tuottamistehtävä

Poika, joka pitää käsiään kasvojensa edessä ja teksti: "Kun ajattelit, että tämä tehtävä oli tässä, mutta sitten pitääkin tehdä vielä oma meemi".

Luo meemi jostain sinua kiinnostavasta aiheesta, esimerkiksi omaan opiskelualaasi liittyvästä aiheesta. Voit luoda meemin meemigeneraattorilla tai esimerkiksi jonkin kuvanmuokkausohjelman avulla.

Mieti, mille tehokeinolle meemisi perustuu. Se voi olla esimerkiksi:

  • Kuvitelmat vastaan todellisuus
  • Hassu kasvokuva tai henkilöhahmo yksinkertaisella lauseella
  • Jokapäiväiset arkiset asiat liitettynä epätavalliseen yhteyteen
  • Eläimiä kuvaamassa ihmisten erilaisia puolia ja käyttäytymismalleja
  • Täysin outo ja käsittämätön tyyli
  • Kuvan ja tekstin vastakohtaisuus
  • Kaksi toisistaan päinvastaista kuvaa
  • Historiallinen kuva tai taidekuva nykyaikaiseen ilmiöön liitettynä
  • Mielipiteen esittäminen ajankohtaisesta aiheesta
  • Yhteiskunnalliseen keskusteluun osallistuminen kuvan keinoin

Muista, että käytät meemeissä vain kuvia, joita sinulla on lupa käyttää.

Vaihtoehtoinen toteutustapa: Omaa meemien käyttöä voi tarkastella myös jakamalla jonkin valmiin meemin, johon on vastikään törmännyt omassa media-arjessa ja jota on pitänyt erityisen kiinnostavana, hauskana, yllättävänä, ärsyttävänä… Myös valmiita meemejä tarkastelemalla voi pohtia, miksi ne ”toimivat”. Meemien kohdalla voi myös kysyä tuttuja kriittisen lukutaidon peruskysymyksiä: 

  • Tiedämmekö, kuka on meemin takana? 
  • Miksi meemi on hauska tai pysäyttävä?
  • Millaista me-henkeä meemi luo, keitä meemi kutsuu ”sisäpiiriin”? Ketkä ehkä eivät ”tajua” meemiä?
  • Millaisia ajatuksia ja tunteita meemi herättää? Miksi pidän/en pidä siitä?

Sopikaa opettajan/ohjaajan kanssa, miten meemit esitellään toisille. Voitte koota meemit esimerkiksi yhteiseen verkkoympäristöön tai digitaaliselle taululle. Voitte myös tulostaa meemit paperille ja luoda meemigallerian luokkahuoneen seinälle. Meemien jakaminen muille on olennainen osa meemikulttuuria!

Materiaali on tuotettu Mediakasvatusseuran Monilukutaitoa vahvistamassa -hankkeessa, joka on rahoitettu Opetushallituksen Lukuliike-ohjelmasta.

© Copyright - Mediakasvatusseura ry - Toimintaa tukee opetus- ja kulttuuriministeriö. Powered by jannelahtela.fi