Tunteisiin vetoaminen on yksi tehokkaimpia keinoja kiinnittää ihmisten huomio. Tämä näkyy monissa mediasisällöissä, jotka saavat tunteet kuohumaan.
Surullinen lapsi rikkinäisissä vaatteissa sodan keskellä herättää auttamisen halun. Provosoivat mainokset puolestaan yllyttävät tarttumaan epäkohtiin ja saavat näin haluamaansa huomiota. Voimakkaat tunteet saavat ihmiset toimimaan, reagoimaan ja jakamaan erilaisia mediasisältöjä, minkä takia myös tietokonealgoritmit suosivat tunteita herättäviä aiheita. Erilaiset somekohut ovat hyviä esimerkkejä siitä, kun asiat menevät liiankin tunteisiin ja aiheet saavat valtavasti näkyvyyttä.
Omien tunteiden tunnistaminen on tärkeää oman hyvinvoinnin näkökulmasta. Tarkastelemalla tunteita erilaisten medioiden äärellä ja niiden käyttämisen jälkeen voi tunnistaa, mikä on itselle tärkeää ja merkityksellistä median käyttöä.
Infograafin avulla voit pohtia millaisia tunteita erilaiset mediasisällöt sinussa herättävät ja miten ne vaikuttavat hyvinvointiisi.
Infografiikka on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.