Pelikasvattajan käsikirja 2
Julkaisu
Pelikasvattajan käsikirja 2 on tarkoitettu helposti lähestyttäväksi yleisteokseksi kotikasvattajille ja ammattilaisille. Pelikasvattajan käsikirja 2 on jatkoa viisi vuotta aiemmin ilmestyneelle ensimmäiselle pelikasvatuksen oppaalle. Viidessä vuodessa pelikulttuuri on muuttunut samalla kun pelikasvatuksesta on tullut moniäänisempää ja tavoitteellisempaa. Myös käsiteltävät aiheet ovat monipuolistuneet.
Tuottaja:
Pelikasvattajien verkosto: pelikasvatuksen asiantuntijat
Julkaisuvuosi:
2018
Sisältö
Kirjassa on sekä pidempiä artikkeleita että lyhyempiä kirjoituksia, jotka täydentävät artikkeleita tai antavat vinkkejä tavoitteelliseen pelikasvatukseen töissä ja kotona. Kirjaa ei siis tarvitse lukea järjestyksessä.
Julkaisu on hieno yhteisponnistus Pelikasvattajien verkostolta, joka on pelikasvatuksesta kiinnostuneiden toimijoiden yhteisö. Pelikasvattajan käsikirjan kirjoittamiseen on osallistunut yhteensä lähes viisikymmentä asiantuntijaa, vapaaehtoisvoimin.
Johdanto:
Viisi vuotta pelikasvatusta
Terhi Mustonen & Helmi Korhonen:
Pelaamismotivaatiot: Miksi digitaalisia pelejä pelataan?
Pekka Mertala ja Saara Salomaa:
Tietoista pelikasvatusta
Rauna Rahja & Jenni Helenius:
Kenellä on peliohjain? Pelikasvatus lapsiperheessä
Esa Linna:
CASE: Järjestä vanhempainilta digitaalisesta pelaamisesta
Sanna Hyväri, Ville Kukkurainen & Heli Rantanen:
Pelikulttuurin monet kasvot
Miia Lyyra & Pasi Tuominen:
Mitä striimaaminen on?
Heikki Marjomaa:
Pelimekaniikan ja -grafiikan arvioinnista kulttuuriseen sisällön analyysiin
Anna Kaija:
Pelien tarinankerronta
Usva Friman:
Kuka on pelaaja? Pelaajaidentiteetin monet puolet
Heli Rantanen:
CASE: Salainen harrastus
Nimimerkki WingHel:
CASE: Yksi jätkistä
Riikka Kaukinen:
Kohti parempaa pelikulttuuria
Männikkö Niko, Ruotsalainen Heidi & Kääriäinen Maria:
Ongelmallinen digitaalinen pelaaminen: esiintyvyys ja tunnistaminen
Ville Kukkurainen:
CASE: Pelasin liikaa ja selvisin
Soila Kuuluvainen & Terhi Mustonen:
Ongelmallinen digitaalinen pelaaminen: ennaltaehkäisy ja puuttuminen
Minna Koirikivi:
CASE: Pelitoimintaa maaseudulla
Nuppu Soanjärvi & J. Tuomas Harviainen:
Pelaamalla oppiminen ja pelien opetuskäyttö
Lassi Puolakka:
Hyötypelit – pelaamista huvin ja hyödyn vuoksi
Essi Prykäri & Riikka Sinisalo:
CASE: Pakohuoneesta informaatiolukutaitoa
Tiina Arpola, Antti Kotimaa, Riikka Marttinen, Anni Pakarinen & Heidi Parisod:
Pelit hyvinvoinnin ja terveyden edistäjinä
Riikka Marttinen:
CASE: Kaikki pelaa! – Vinkkejä pelituokion järjestämiseen ikäihmisille
Anna Kaija:
Pelaaminen parisuhteessa
Ville Qvist ja Mirka Tukia:
Elektroninen urheilu
Ville Nikander:
Yllätyslaatikoita, virtuaaliaseita ja kasinopelejä
Inka Silvennoinen:
CASE: Loot boxit vs. arpajaislaki
Suvi Latva:
Tuotteista palveluiksi – pelaamisen muutos
Suvi Latva:
Suomalainen pelinkehitys
Ria Gynther:
Pelit työnä: taidot ja diversiteetti mielikuvien takana
Tanja Sihvonen:
CASE: Pelit osana taloustaitojen oppimista